Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Waarom wachten om naar CO2-neutraliteit te streven? Stel nu een duurzaam bedrijfsmodel op!

Download ons rapport en leer hoe de 'leaders' in duurzaamheid hun afweging maken tussen economie en ecologie (tussen profijt en planeet), en hoe de 'followers', de minder goed voorbereide organisaties, aan hun inhaalslag kunnen beginnen.

De wetenschap leert ons dat we de CO2-uitstoot volledig moeten wegwerken om de wereldwijde temperatuurstijging te beperken tot 1,5°C. De wetenschap is duidelijk, en het politieke landschap volgt haar hierin. Sommige organisaties haasten zich om hun 'net zero'-targets aan te kondigen of te versnellen. Zij wachten niet op een 'ideaal moment' om te handelen: zij weten dat een snellere start veel grotere voordelen oplevert. Andere organisaties dreigen achterop te raken.

Belangrijkste bevindingen

56%

van de bedrijven vrezen dat actieve CO2-reductie hun rendement zal beperken

15%

van de volgers volgen een CO2-reductiestrategie op basis van wetenschappelijke data

46%

van de volgers weten niet in welke energietechnologieën ze moeten investeren

Een duurzaam bedrijf opbouwen

Wij hebben 1000 executives uit 7 landen verspreid over 9 industriesectoren ondervraagd, en hun inspanningen voor duurzaamheid in 5 kerndomeinen gebenchmarkt, om na te gaan wat vereist is om voorop te lopen als duurzaam bedrijf. Ons rapport onderzoekt de stappen die de 'leaders' bij de duurzame bedrijven nu zetten om hun organisatie over de lange termijn veerkrachtiger, competitiever en duurzamer te maken, ook als dit op korte termijn vooral kosten meebrengt. Uw traject naar CO2-neutraliteit start hier.

Klik op de 5 domeinen op het wiel hieronder om te zien hoe en waarom ze actie ondernemen.

  • Focus

    “Diegenen die duurzaamheid niet in heel hun onderneming integreren, zullen binnen 10 jaar tegen een enorme achterstand aankijken, voor zover ze nog niet van de kaart geveegd zijn.” - Bill Sisson, Executive Director North America bij de World Business Council for Sustainable Development.

    Inspanningen voor CO2-reductie worden op de korrel genomen; onzekerheid is troef. Senior executives vrezen soms het onbekende, maar wie nu niets doet, kan langetermijnschade lijden. Lees er meer over.

     

  • Beleid

    Wie heeft tijd om tot 2050 te wachten? Sommige ondernemingen denken op héél lange termijn met hun langetermijndoelstellingen. Ik denk dat deze vrij gemakkelijk dichterbij gehaald kunnen worden, vooral als het om goede partnerships gaat.” - Uday Senapati, Executive Director, Corporate Strategy & Product Management bij Lotus.

    Regelgeving en beleid zullen onvermijdelijk veranderen. Als je ze niet een stap vóór bent, kunnen de prestaties van uw organisatie ernstige schade oplopen. Lees er meer over.

  • Organisatie

    "De markt verandert. Vele bedrijven worstelen, ook met zichzelf, want het is helemaal geen voor de hand liggend verhaal om zomaar te besluiten het traject naar 'CO2-neutraliteit' te starten."  - Mike Barry, Sustainability Consultant.

    Sommige organisaties kijken uit naar het 'ideale moment' om te beginnen met CO2-reductie. Het juiste moment is nú. Sterk en consistent leiderschap moet ervoor zorgen dat voor elke beslissing door een duurzaamheidsprisma wordt gekeken. Dit moet doordringen in alles wat u doet. Lees er meer over.

  • Technologie

    “Geen enkele technologie zal het probleem oplossen. Voor CO2-neutraliteit is een enorm complexe en diverse reeks technologieën vereist. Het is trouwens geen kwestie van een keuze te maken uit technologieën: we hebben álles en nog meer nodig om er een succes van te maken.” - David Holmes, Chief Technology Officer for Energy bij Dell.

    Er bestaat geen wondermiddel. Het kan verleidelijk lijken om 'nog even' te wachten op een of andere doorbraak, of tot de huidige technologie nog beter of goedkoper is, maar zo stel je jezelf alleen maar bloot aan meer toekomstrisico's. Lees er meer over.

     

  • Financiën

    “Er liggen kansen in de ontwikkeling van producten en merken die werken op een manier die deel uitmaakt van de oplossing voor de wereldwijde uitdaging van de klimaatverandering.” - David Croft, Sustainability, Environment and Human Rights Director bij Reckitt.

    Profijt blijven nastreven ten koste van al het overige zal uw bedrijf én de planeet op termijn veel kosten. Houd het hoofd koel tegenover kortetermijndruk en grijp kansen inzake groene financiering om te investeren voor de lange termijn. Lees er meer over.

     

Wat andere senior executives denken

Wat is noodzakelijk om een duurzaam bedrijf op te bouwen? We polsten hiervoor een reeks 'leaders': onder meer senior executives die hun eigen ervaringen hebben met de uitvoering van een corporate duurzaamheidsagenda, leiders die andere organisaties helpen om zich veilig door de energietransitie te loodsen.

Eerder onderzoek rond duurzaam ondernemen

Al drie jaar onderzoeken wij organisaties omtrent energie en duurzaamheid. Wij willen begrijpen hoe een duurzaam bedrijf eruitziet en wat minder goed voorbereide organisaties kunnen doen als inhaalslag. Meer uitleg over de methodologie achter ons nieuwste rapport vindt u hier. Hieronder kunt u ook onze vorige onderzoeksrapport(en) downloaden.

Lees wat duurzame businessleaders doen om het evenwicht te vinden tussen de vereisten voor profijt en planeet, en welke stappen u kunt zetten.

Why wait to pursue net zero?
Download ons rapport en leer van duurzame businessleiders hoe zij het evenwicht zoeken tussen profijt en planeet.