Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Klanten als drijfveer voor veranderingen op het gebied van duurzaamheid

Er zijn vele redenen waarom bedrijven zich nu meer dan ooit tevoren op duurzaamheid concentreren.

Een belangrijke factor is de toenemende vraag van klanten, die producten en diensten kopen bij bedrijven die net zo veel waarde hechten aan milieukwesties als zijzelf.

In ons rapport 'Inzichten voor duurzame bedrijfsgroei' wordt een 'onophoudelijke klantgerichtheid’ een van de belangrijkste eigenschappen genoemd die een duurzaam bedrijf karakteriseren. Dit zijn organisaties die vaart zetten achter hun plannen voor het ontwikkelen van duurzame producten en diensten, die proactief het milieudebat leiden en die milieuvriendelijk te werk gaan in hun bedrijfsplannen en merkpositionering.

Bedrijven die het voortouw nemen, profiteren niet alleen van een verbeterde merkperceptie en reputatie. Door energiestrategieën voor de lange termijn te ontwikkelen en deze af te stemmen op hun algemene zakelijke doelen, zullen zij eerder positieve groeivooruitzichten hebben en beter presteren dan de concurrent.

Hoe kunt u als bedrijf onophoudelijk klantgericht blijven? 

Maak uw bedrijf klaar voor de toekomst met een energiestrategie voor de lange termijn

Een van de belangrijkste factoren voor een bedrijf is dat er een solide plan ligt voor hoe het bedrijf in de toekomst energie consumeert en verwerft. Veel organisaties automatiseren processen en investeren in digitale transformatie, waardoor de vraag naar energie groeit.

Door energie als strategisch bedrijfsmiddel te zien, genereren duurzame bedrijven hun eigen energie, optimaliseren zij hun energiegebruik en hergebruik van verspilde energie om kosten te besparen en nieuwe inkomstenbronnen mogelijk te maken. 

Bouw focus op het milieu in uw merkpositionering in

Consumenten willen een verschil maken voor de planeet en kiezen voor merken die bekend staan om sterke prestaties op het gebied van milieu. Om klanten te trekken en te behouden, moeten hedendaagse bedrijven hun plannen om duurzamer te worden bekendmaken.   

Zoals vermeld in onze vorige blog staat 'maatschappelijk en ecologisch verantwoord zakendoen' nu in de top drie prioriteiten voor bedrijven. Door te investeren in energietechnologie en koolstofarme energieoplossingen hebben klantgerichte organisaties een beter imago en bouwen zij een betere (ecologische) reputatie op in hun merkpositionering.

Van de meest klantgerichte bedrijven die we interviewden, zei 51 procent dat het vermogen van een bedrijf om 'het debat rond milieuvraagstukken te leiden', een "zeer grote rol" speelde in hun aankoopbeslissingen. Daarnaast gaf 56 procent aan dat het vermogen om 'groene' of 'milieuvriendelijke' producten en diensten te leveren, ook "veel invloed” had.

Kies de juiste partners

Bedrijven kunnen hun klanten laten zien dat zij duurzaam te werk gaan door samen te werken met partners die eveneens milieugerichte strategieën volgen. Uit ons onderzoek blijkt dat duurzame bedrijven zich steeds meer richten op een samenwerking met leveranciers die op dezelfde golflengte zitten in hun ethische waarden en doelstellingen omtrent energie.

Maak energie een integraal onderdeel van de algehele bedrijfsstrategie

We zagen ook dat duurzame bedrijven energiestrategieën ontwikkelen die zijn afgestemd op hun algehele bedrijfsstrategie en bijdragen aan hun bedrijfsethiek. Het succes van deze strategieën is afhankelijk van instemming op directieniveau. Uit ons onderzoek blijkt dat er meestal een kloof bestaat tussen de verwachtingen van CEO's en de dagelijkse prioriteiten van de energiemanager. Duurzame bedrijven hebben een betere afstemming van belangrijke kwesties, zoals voldoen aan de voorschriften, toepassen van energietechnologieën en koppelen van energie aan algemenere bedrijfsdoelstellingen.

Voor meer informatie over de resultaten van ons onderzoek, kunt u hier ons volledige rapport downloaden.